دیجیتال مارکتینگ چیست

تعاریف مختلفی برای دیجیتال مارکتینگ چیست ارائه شده است اما اگر بخواهیم تعریفی ساده برای آن بدهیم باید بگوییم: دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) بازاریابی، جذب و حفظ مشتری به کمک ابزارهای دیجیتال است. در واقع یک آژانس دیجیتال مارکتینگ با استفاده از ابزارهای دنیای دیجیتال محصول یا خدمات شما را تبلیغ کرده و به افزایش فروش آن کمک می کند.

این روزها تقریبا همه بزرگسالان جامعه به یک دستگاه گوشی هوشمند مجهز هستند. این را می توان از تعداد افرادی که در شبکه های اجتماعی فعال هستند به راحتی متوجه شد. با توجه به این آمار بالای دسترسی به دنیای دیجیتال تصور کنید چه بازار بزرگی در دسترس شما است که بازاریابی در آن بسیار آسان تر از بازاریابی به روش سنتی خواهد بود.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ را به طور کلی می توان به دو دسته آفلاین و آنلاین تقسیم نمود که هر کدام از این دو دسته ابزار و روش های خاص خود را دارند.

روش آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

برخی از فعالیت های بازاریابی کلاسیک یا سنتی می توانند با همراهی ابزارهای دیجیتالی صورت گیرند. این فعالیت ها شامل موارد زیر می شوند:

  • بازاریابی محیطی از طریق بیلبوردهای الکترونیکی در سطح شهر
  • رادیو مارکتینگ و ارسال پیام تبلیغاتی یا اسپانسرینگ یک برنامه
  • تلویزیون مارکتینگ و تبلیغ از طریق تلویزیون
  • تلفن مارکتینگ و بازاریابی از طریق تماس یا پیامک

روش آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

فعالیت هایی که در این روش صورت می گیرد، کاملا به صورت آنلاین و با کمک اینترنت صورت می گیرد. فعالیت های روش آنلاین دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر می شوند:

مزیت دیجیتال مارکتینگ به روش آنلاین نسبت به روش آفلاین

دیجیتال مارکتینگ به روش آنلاین برتری هایی نسبت به روش آفلاین دارد. به نظر شما این برتری ها چیست ؟ دو مزیت اصلی دیجیتال مارکتینگ آنلاین نسبت به آفلاین عبارت است از:

  1. در روش آفلاین شما نمی توانید پیام خود را سفارشی کنید و به پرسونای خود برسانید. پیام شما برای همه افراد به یک صورت پخش می شود اما در نوع آنلاین شما می توانید مخاطب خود را مشخص کنید، حتی آن ها را دسته بندی کنید و برای هر کدام پیام مشخصی را ارسال نمایید. این کار باعث می شود مخاطبین شما درگیری بیشتری با شما پیدا کنند و قطعا نتایج بهتری دریافت می کنید.
  2. مزیت دیگر روش آنلاین نسبت به آفلاین، سنجش و ارزیابی سخت نتایج کمپین است. در روش آفلاین شما به طور دقیق نمی توانید تعداد افرادی که پیام شما را دیده یا شنیده اند یا کسانی که از طریق کمپین شما خرید انجام داده اند را شناسایی کنید اما در نوع آنلاین کاملا می توانید به کمک ابزارهای مختلف همچون گوگل آنالیتیکس یا سرج کنسول یا دیگر ابزارهای تحلیلی نتایج کمپین خود را بررسی کرده و میزان پیروزی و شکست آن را مشخص نمایید. حتی می توانید در اواسط کمپین نیز با توجه به تحلیل ها، تغییراتی درکمپین خود ایجاد کنید تا هم نتیجه بهتری دریافت کنید و هم در هزینه خود صرفه جویی نمایید.

وظایف دیجیتال مارکتر

تا به اینجا دانستیم که دیجیتال مارکتینگ چیست و به صورت تیتروار با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم. اما کسی که می خواهد در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت کند، تنها شناخت مفاهیم و ابزارها برای او کافی نخواهد بود بلکه یک دیجیتال مارکتر حرفه ای علاوه بر شناخت صحیح و به روز اصول به کارگیری ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، باید توانایی هدف گذاری، تدوین استراتژی و تحلیل مشتری و نقشه سفر آن را داشته باشد و رقبا را نیز به خوبی تحلیل و بررسی نماید. وی همچنین باید توانایی برنامه ریزی، طراحی کمپین های تبلیغاتی با توجه به کسب‌وکار و بازارهای مربوط به آن را داشته باشد، پرسونای صحیح را پیدا کند و قبل، حین و بعد از اجرای کمپین به درستی آن را تحلیل و بررسی نماید.

در بین موارد گفته شده در بالا، میزان حرفه ای بودن یک دیجیتال مارکتر را استراتژی مناسب و تحلیل های صحیح او نشان می دهد. آن گونه که آمارها می گویند، تنها 30% از استراتژی های تولید محتوا کارآمد و اثر بخش بوده اند. بنابراین تاثیر استراتژی مناسب و کارآمد را دست کم نگیرید. این کار علاوه بر اینکه به حرکت رو به رشد شما سرعت بیشتری می بخشد بلکه در نهایت در هزینه های شما هم صرفه جویی می کند.

در انتها

در این مطلب با مفهوم دیجیتال مارکتینگ چیست آشنا شدیم، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به روش آفلاین و آنلاین را شناختیم و با توجه به دو مزیت اصلی که برای روش آنلاین دیجیتال مارکتینگ نسبت به آفلاین برشمردیم، این روش از همه جهت به صرفه تر از دیجیتال مارکتینگ آفلاین و همچنین بازاریابی سنتی بوده و عملکرد بهتری را هم نشان می دهد. از طرفی با افزایش هر روزه تعداد کاربران دنیای دیجیتال، شما به راحتی می توانید به تعداد زیادی از مشتریان خود دسترسی داشته و با آن ها تعامل برقرار کنید.

بنابراین اگر به فکر رشد کسب‌و کار خود هستید، هر چه سریع تر تصمیم گرفته و به سراغ یک شرکت دیجیتال مارکتینگ بروید یا برای کسب‌وکار خود یک دیجیتال مارکتر استخدام کنید و از دانش او بهره ببرید. حتی می توانید در دوره دیجیتال مارکتینگ هم شرکت کنید و خود دست به کار شوید. برای معرفی روش های دیجتال مارکتینگ کتاب و دوره بسیار وجود دارد؛ همچنین سایت های مختلفی همچون اندروید مارکتینگ به آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان می پردازند که استفاده از آن ها نیز به شما کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین اگر علاقه دارید از همین امروز شروع کنید.

سوالات رایج درباره دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) بازاریابی، جذب و حفظ مشتری به کمک ابزارهای دیجیتال است.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ شامل دو روش آفلاین و آنلاین است که هر کدام ابزارهای خاصی دارند. برای روش آفلاین می توان به تلفن، رادیو و تلویزیون مارکتینگ اشاره کرد و برای روش آنلاین دیجیتال مارکتینگ نیز می توان به تولید محتوا، سئو، بازاریابی شبکه های اجتماعی و بسیاری ابزارهای دیگر اشاره نمود.

وظایف یک دیجیتال مارکتر چیست؟

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای علاوه بر شناخت صحیح و به روز اصول به کارگیری ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، باید توانایی هدف گذاری، تدوین استراتژی و تحلیل مشتری و نقشه سفر آن را داشته باشد و رقبا را نیز به خوبی تحلیل و بررسی نماید.

آموزش

آژانس دیجیتال مارکتینگآکادمی دیجیتال مارکتینگآموزش دیجیتال مارکتینگابزارهای دیجیتال مارکتینگدیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *