گوگل ادز چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

شما هر کسب و کاری داشته باشید چه بزرگ و چه کوچک، نیاز به مشتریانی دارید که از خدمات یا محصولات شما استفاده کنند. بنابراین در ابتدا باید تبلیغات مناسبی داشته باشید تا پرسونای شما با کسب و کارتان آشنا شود. در واقع اولین مرحله از قیف فروش شما تبلیغات و بازاریابی است تا افراد با شما آشنا شوند. اما برای تبلیغات راه های متفاوتی وجود دارد که یکی از موثرترین آن ها گوگل ادز است. در ادامه این مطلب همراه باشید تا درباره اینکه گوگل ادز چیست ، چه فوایدی برای شما دارد و روش کار آن چگونه است، صحبت کنیم.

گوگل ادز چیست ؟

گوگل یک سیستم تبلیغاتی آنلاین انبوه و پیشرفته دارد که به شما این امکان را می دهد تا به روش های مختلف به طیف گسترده ای از افراد دسترسی داشته و با شخصی سازی تبلیغات به پرسونای صحیح خود برسید و در نهایت نتایج به دست آمده از تبلیغات را بررسی و آنالیز کنید تا نقاط مثبت و منفی کسب و کار و تبلیغ خود را به درستی پیدا کنید.

در حالت کلی گوگل 2 بستر تبلیغاتی دارد که شما می توانید متناسب با نیازتان یک یا هردو بستر را برای تبلیغات انتخاب کنید. این دو بستر عبارتند از:

  • شبکه نمایش گوگل
  • شبکه جستجوی گوگل

شبکه نمایش گوگل

این شبکه شامل میلیون ها وبسایت و اپلیکیشن است که شما می توانید تبلیغات خود را به صورت گرافیکی (بنر یا ویدیو) یا متنی در آن ها به نمایش گذارید و از این طریق افراد را با کسب و کارتان آشنا کنید.

شبکه جستجوی گوگل

معروف ترین نوع تبلیغات گوگل ادز یا گوگل ادوردز تبلیغ در صفحات جستجوی گوگل است. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در زمان جستجو برای کلمه یا عبارتی خاص، سایت هایی را در بالا یا پایین صفحات جستجوی گوگل ببینید که در کنار آن ها نماد Ad خورده باشد. در واقع این سایت ها یا کسب و کارها برای شناساندن خود به افراد روی کلمه یا عبارت مدنظر شما تبلیغ یا ادز رفته اند. برای تبلیغات پر بازده در گوگل ادز شما باید این سیستم را به درستی بشناسید و نحوه عملکرد آن را بدانید.

چگونه از گوگل ادز استفاده کنیم؟

تبلیغات در گوگل ادز یک سیستم تبلیغاتی کلیکی است. شما در ابتدا برای تبلیغات هزینه ای نمی کنید بلکه بر اساس تعداد کلیکی که روی تبلیغ شما می شود، هزینه پرداخت می کنید. البته هزینه کلیک برای هر کلمه کلیدی متفاوت است و نرخ ثابتی وجود ندارد. در واقع گوگل ادز یک مزایده است که شما و رقبا بر سر هزینه تبلیغ با هم به رقابت می پردازید. هرچه کلمه کلیدی یا عبارت مدنظر شما سود بیشتری برای کسب و کارهای مشابه‌تان داشته باشد قطعا هزینه تبلیغات روی این کلمات بیشتر خواهد بود و شما باید در رقابت با دیگران مبلغ بالاتری پیشنهاد دهید تا در مزایده برنده شوید.

البته فقط با بالا بردن قیمت نمی توانید در هر جایگاهی تبلیغات داشته باشید بلکه گوگل سیستم پیشرفته دارد که با بررسی سایت شما و معیارهای امتیازدهی به آن مشخص می کند که جایگاه تبلیغ شما در صفحه جستجو یا دیگر بخش های گوگل قرار می گیرد. ادرنک (Ad Rank) گوگل به شما مهمترین معیار برای مشخص کردن جایگاه تبلیغ شما در صفحات جستجوی گوگل است.

ادرنک در گوگل ادز چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، ادرنک امتیازی است که گوگل به تبلیغ شما می دهد و با استفاده از آن جایگاه تبلیغ شما در صفحات جستجوی گوگل مشخص می شود. در واقع فقط با بالا بردن مبلغ در مزایده های گوگل ادز نمی توانید بهترین جایگاه را به دست آورید بلکه باید ادرنک بالایی داشته باشید.

ادرنک = قیمت پیشنهادی ضربدر کیفیت آگهی در مزایده (Ad Quality)

همانطور که می بینید، کیفیت آگهی تاثیر بسیاری در ادرنک شما دارد. در گوگل ادز شما به ازای کلیک هزینه می پردازید بنابراین درآمد گوگل به ازای هر کلیک خواهد بود و برای او مهم است تبلیغی را در بالاترین جایگاه نشان دهد که کلیک بیشتری روی آن صورت گیرد. به این دلیل به آگهی شما امتیاز می دهد تا تبلیغات ناکارآمد در جایگاه های بالا قرار نگیرند. از طرفی هرچه تبلیغ شما با توجه به معیارهای گوگل کیفیت بیشتری داشته باشید، با صرف هزینه کمتر می توانید جایگاه های بهتر را به دست آورید.

عوامل موثر در کیفیت آگهی گوگل ادز چیست ؟

  • نرخ کلیک مورد انتظار

گوگل با توجه به سابقه اکانت گوگل ادز شما یعنی نرخ کلیک و بازخورد کاربران روی آگهی شما در ادزهای قبلی را در نظر می گیرد و با توجه به آن نرخ کلیک مورد انتظار برای این تبلیغ شما را پیش بینی می کند.

  • بررسی صفحه فرود تبلیغ

صفحه فرودی که شما برای تبلیغ خود معرفی می کنید، توسط گوگل بررسی می شود تا از نظر مرتبط بودن عبارت تبلیغی و محتوای مورد نظر کاربران سنجیده شود. گوگل به خواست کاربر بسیار اهمیت می دهد. به همین دلیل صفحه فرود را بررسی می کند تا محتوایی مرتبط و غیر کپی برای رفع نیاز کاربر در اختیار او قرار دهد. همچنین عوامل دیگری همچون پیمایش ساده و روان صفحه، اطلاعات مشخص درباره کسب و کار، نحوه نمایش صفحه در دستگاه کاربر و نیز نحوه استفاده از اطلاعات کاربر نیز توسط گوگل بررسی می شود.

  • میزان ارتباط آگهی با عبارات مورد جستجو

بررسی میزان تطابق آگهی با آنچه که کاربر در جستجوی آن است، یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای گوگل است تا فقط تبلیغات مفید را نشان دهد. البته این کار باعث می شود از نشان دادن تبلیغات به کاربرانی که به دنبال موضوعی دیگری هستند نیز جلوگیری شود و از کلیک نامناسب جلوگیری شود که در نهایت به سود تبلیغ دهندگان است.

با توجه به مطالب گفته شده، در زمان تبلیغ در گوگل ادز تنها به دنبال افزایش قیمت و برنده شدن در مزایده نباشید. حتما صفحه فرود خود را از نظر سئو، محتوا و عوامل دیگر ذکر شده بررسی کنید تا گوگل امتیاز بیشتری به شما دهد. فراموش نکنید که هرچه تبلیغ شما در جایگاه های بالاتری قرار گیرد، احتمال کلیک روی آن افزایش یافته و کاربران بیشتری نیز شما را می بینند.

و اما چند نکته

گوگل ادز تنها یک راه میانبر برای کسب و کارها است که برای مدت محدودی در رتبه های بالاتری نسبت به رقبای خود قرار گیرند. این روش در افزایش رتبه سایت شما تاثیری نخواهد داشت و فقط به جذب ترافیک و مشتری کمک می کند. البته افزایش ترافیک و مشتری نیز به تنظیم صحیح و اصولی تبلیغ شما بستگی دارد. انتخاب جامعه هدف مناسب، نوشتن تبلیغات جذاب و داشتن صفحه فرودی مناسب در گوگل ادز بسیار مهم است و در هزینه های شما صرفه جویی می کند.

به همین منظور توصیه دوستانه ما به شما این است که اگر کسب و کار دارید و به دنبال تبلیغات در گوگل هستید، در صورتی که گوگل ادز و سیستم تبلیغاتی آن را به درستی نمی شناسید، از مشاوران تبلیغاتی یا آژانس های دیجیتال مارکتینگ همچون اندروید مارکتینگ کمک بگیرید تا این کار را با هزینه ای کمتر و بازدهی بیشتر برای شما انجام دهند. فراموش نکنید که در تبلیغات گوگل تجربه بسیار مهم و ارزشمند است. افراد حرفه ای و باتجربه به راحتی از اطلاعات رقبا برای بهبود کسب و کار شما نسبت به رقبایتان استفاده می کنند. اما اگر تجربه کافی نداشته باشید، مجبور به پرداخت هزینه های دلاری بیشتر و بیشتر هستید.

اما اگر به دنبال یادگیری و آموزش گوگل ادز هستید، اینکه بدانید گوگل ادز چیست و چگونه عمل می کند پله اول استفاده از این روش تبلیغی موثر است. بنابراین پس از آموزش های اولیه به سراغ کسب تجربه بروید و از این طریق در استفاده از گوگل ادز مهارت به دست آورید. البته این نکته را هم ذکر کنیم که گوگل ادز در ایران به راحتی قابل دسترسی نیست و برای خرید اکانت آن هم بهتر است به سراغ شرکت ها و آژانس هایی که امکان خرید دلاری یا درهم را دارند مراجعه کنید.

سوالات رایج درباره گوگل ادز
گوگل ادز چیست؟

گوگل یک سیستم تبلیغاتی آنلاین انبوه و پیشرفته دارد که به شما این امکان را می دهد تا به روش های مختلف به طیف گسترده ای از افراد دسترسی داشته و با شخصی سازی تبلیغات …

چه فاکتورهایی برای تبلیغ در گوگل ادز مهم هستند؟

علاوه بر پیشنهاد قیمت بالاتر نسبت به رقبا در مزایده های گوگل ادز، داشتن ادرنک مناسب نیز در جایگاه تبلیغ موثر است.

ادرنک در گوگل ادز چیست؟

ادرنک فاکتوری است که گوگل به تبلیغ ها می دهد و جایگاه آن ها را در صفحات جستجوی گوگل مشخص می کند. هرچه ادرنک بالاتر باشد، آگهی در جایگاه بهتر و بالاتری قرار می گیرد.

آموزش

ادرنککیفیت تبلیغ در گوگل ادزگوگل ادزگوگل ادوردز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *