ایمیل مارکتینگ چیست ؟

ایمیل مارکتینگ چیست ؟ این سوالی است که بسیاری از کسب و کارها از ما می پرسند و می خواهند اطلاعاتی درباره آن به دست آورند. این روزها اکثر افراد یک یا چند ایمیل دارند که برای ارتباطات کاری، دانشجویی یا دوستانه از آن ها استفاده می کنند. از این رو کسب و کارها از آن غافل نشده و از ایمیل به عنوان ابزاری برای تبلیغات یا ارتباط استفاده می کنند. با وجود ابزارهای تبلیغاتی مختلف در دسترس برای دیجیتال مارکتینگ، همچنان ایمیل مارکتینگ یکی از روش های پرطرفدار است. البته استفاده صحیح از این ابزار بسیار مهم است تا در تبلیغات کسب و کار شما در قسمت هرزنامه یا Spam ایمیل قرار نگرفته و مشتریان یا مخاطبان هدف شما آن را نادیده نگیرند. برای توضیح بیشتر ایمیل مارکتینگ بهتر است ابتدا تعریف کاملی بر آن داشته باشیم و بدانیم ایمیل مارکتینگ چیست

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست ؟

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی یکی از راه های ارتباطی و ارسال پیام به مشتریان و مخاطبان هدف است. این پیام ها می توانند محتوای مختلفی از جمله تبلیغات، خبر، پیشنهاد، تخفیف و غیره باشند. در واقع ایمیل مارکتینگ یکی از راه هایی است که در هر مرحله از پروسه فروش و حرکت مشتریان در قیف فروش می توانید از آن استفاده کنید.

طبق آمارها 72% افراد تمایل دارند پیشنهادات ویژه و تخفیف ها را از طریق ایمیل دریافت کنند پس این ابزار می تواند کاربرد بسیاری برای کسب و کارها داشته باشد. از طرفی شخصی سازی هدفمند ایمیل می تواند درگیری و engagement مخاطبان و مشتریان با کسب و کار را بیشتر کرده و تاثیر بیشتری برای بیزینس ها داشته باشد.

مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ

حال که با ایمیل مارکتینگ چیست و کلیات آن آشنا شدیم بهتر است کمی از مزایا و معایب آن نیز صحبت کنیم تا دید کامل تری نسبت به این ابزار کاربردی به دست آوریم.

مزایای ایمیل مارکتینگ چیست ؟

  • ساده، سریع و مقرون به صرفه

ایمیل مارکتینگ یکی از کم هزینه ترین روش های  تبلیغاتی است که به سادگی و به سرعت می تواند پیام شما را به مخاطب‌تان منتقل کند و شما می توانید عکس العمل های افراد را نیز به سرعت ببینید.

  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالا

هزینه های بالای راه اندازی کسب و کار باعث می شود که کسب و کارها به راحتی حاضر به هزینه برای تبلیغات نباشند و به دنبال تبلیغاتی با هزینه پایین بگردند. اما چیزی که در اینجا مهم است موضوع بازگشت سرمایه است که اهمیت بالایی دارد. ایمیل مارکتینگ ابزار تبلیغاتی است که علاوه بر کم هزینه بودن، نرخ بازگشت سرمایه بالایی نیز دارد.

  • امکان شخصی سازی و تفکیک مخاطبان

بر خلاف اکثر راه های تبلیغاتی دیگر همچون تبلیغات چاپی یا در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ به راحتی می تواند شخصی سازی شده و برای هر گروه یا حتی هر نفر از مخاطبان به صورت جداگانه طراحی و ارسال شود. به طور مثال شما می توانید لید خود را از مشتریان بالقوه جدا کرده یا این  دو را از خریداران خود جدا نمایید و برای هر کدام ایمیل های متفاوتی با استراتژی مشخص ارسال کنید.

از طرفی مخاطبان و مشترکان شما نیز می توانند نوع ایمیل های ارسالی را برای خود را انتخاب کنند و آنچه که به آن نیاز یا علاقه دارند را به راحتی به دست آورند.

  • عمر طولانی تر ایمیل

این روزها تبلیغات در شبکه های اجتماعی نیز مخاطبان و طرفداران بسیاری دارد اما در تحقیقی که سایت موز (Moz) انجام داده است، طول عمر هر توییت به طور میانگین 18 دقیقه برآورد شده است و در واقع پست های شبکه های اجتماعی به سرعت از بین رفته یا پست های جدید آن ها را از دید مخاطب دور می کنند. اما ایمیل ها اینگونه نیستند بلکه در صندوق ورودی باقی مانده و قابل دسترسی آسان تری هستند.

  • تحلیل رفتار مشتری

ایمیل مارکتینگ این امکان را به شما می دهد که به راحتی رفتار مشتریان و مخاطبان خود را تحلیل کنید. شما می توانید تعداد ایمیل هایی که باز شده اند را بدانید، ببینید روی کدام لینک ها کلیک شده است که این می تواند نشانی از جذابیت آن لینک ها باشد و همچنین ببینید به کدام CTA ها واکنش نشان داده شده است. این کار به شما امکان بهینه سازی و بهبود بازاریابی ایمیلی را می دهد.

این موارد تنها برخی از مزایای ایمیل مارکتینگ بودند که به صورت خلاصه اشاره کردیم.

مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ چیست ؟

معایب ایمیل مارکتینگ چیست ؟

هر سیستمی می تواند دچار معایبی نیز باشد. در ادامه به ذکر برخی از معایب ایمیل مارکتینگ می پردازیم. البته این معایب با در نظر گرفتن نکاتی قابل رفع هستند.

  • ایمیل های ارسال نشده

یکی از ایرادهایی که برخی افراد از ایمیل مارکتینگ می گیرند، اسپم شدن یا ارسال نشدن برخی از ایمیل ها است. این ایراد کاملا به جا است اما قابل رفع شدن است. برخی از سرویس های ارسال ایمیل ممکن است پیام شما را به مقصد نرسانند بنابراین از سرویس های مناسب استفاده نمایید. همچنین عباراتی همچون «رایگان»، «حتما کلیک کنید» و غیره می توانند امکان اسپم شدن یا نرسیدن ایمیل شما را بالا ببرند پس مراقب باشید که از عبارات ممنوعه در ایمیل مارکتینگ خود استفاده نمایید.

  • اسپم شدن

اگر ایمیل مارکتینگ شما برای مخاطبان صحیحی صورت نگیرد یا ایمیل صرفا حاوی محتوای تبلیغاتی باشد، ممکن است دریافت کنندگان آن پیام شما را به عنوان اسپم معرفی کنند و پس از آن ایمیل های شما اسپم شوند. بنابراین این ایراد ایمیل مارکتینگ کاملا به شما بستگی دارد و در صورتی که مخاطب هدف خود را به صورت صحیح انتخاب کرده و محتوایی جالب در ایمیل خود قرار دهید، هم از اسپم شدن آن جلوگیری می کنید و هم CTR بالایی خواهید داشت.

  • طراحی نامناسب

این روزها ایمیل ها با دستگاه های مختلفی از جمله کامپیوتر، موبایل و تبلت باز می شوند بنابراین باید برای همه این دستگاه ها به درستی طراحی شوند. در صورتی که به طور مثال ایمیل شما در تلفن همراه به خوبی قابل دیدن نباشد، قطعا مخاطب خود را از دست خواهد داد. به دلیل این مشکلات بسیاری تصمیم می گیرند فقط از محتوای متنی در ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنند که این کار از جذابیت ایمیل کم می کند. با وجودی که طراحی یک ایمیل جذاب که در تمامی دستگاه ها به درستی نشان داده شود کار مشکلی است اما با توجه به CTR بالایی که می تواند داشته باشد، حتما ارزش وقت و هزینه شما را دارد.

تا این قسمت با ایمیل مارکتینگ و مزایا و معایب آن آشنا شدیم. حال اگر تصمیم به بازاریابی ایمیلی گرفتید، باید استراتژی ایمیل مارکتینگ خود را مشخص نمایید. همانطور که در بخش های قبلی اشاره کردیم، زمان های مختلفی هستند که شما می توانید از ایمیل مارکتینگ استفاده کرده و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. در ادامه به معرفی انواع ایمیل مارکتینگ و زمان هایی که می توانید از آن استفاده کنید، می پردازیم. توجه داشته باشید که ایمیل های هر بخش باید منحصرا برای آن طراحی شده باشند.

انواع ایمیل مارکتینگ چیست و چه زمان هایی، از چه نوع ایمیل هایی استفاده کنیم؟

1. ایمیل های تاییدی و خوشامد گویی

این ایمیل ها معمولا پس از اقدامی از طرف مشتری برای او ارسال می شود. زمانی که مشتری ثبت نامی در سایت یا اپلیکیشن شما انجام می دهد یا خریدی از شما دارد، می توانید برای او ایمیل تاییدیه ارسال کنید. این ایمیل ها معمولا به صورت خودکار ارسال می شوند.

از آنجایی که آمارها نشان می دهند ایمیل های معاملاتی که اطلاعات خرید مشتری در آن ها قرار دارد، معمولا در بیش از 50 درصد موارد باز می شوند، بیزینس ها، پیشنهادهای جذاب خود را نیز در آن ها قرار می دهند. به طور مثال زمانی که ایمیل حاوی بلیط رزرو بلیط هواپیما ارسال می شود، در آن پیشنهادی مبنی بر ارتقای صندلی با پرداخت هزینه بیشتر وجود دارد.

به صورت کلی این دسته ایمیل ها را می توان به چند زیر دسته تقسیم کرد:

  • ایمیل های تایید: ارسال تاییدیه به منظور اعتبار سنیجی و ارسال کد فعالسازی برای ثبت نام یا عضویت در سایت و اپلیکیشن
  • ایمیل خوشامدگویی: این ایمیل ها برای خوشامدگویی به اعضای جدید و تشکر بایت ثبت نام، دانلود یا هر کاری که در سایت انجام داده اند، فرستاده می شود و معمولا حاوی محتوای اطلاع دهنده و راهنمایی کننده است.

2. ارسال خبرنامه

ارسال خبرنامه یکی از کاربردهای اصلی ایمیل مارکتینگ است. زمانی که مخاطب شما در سایت ثبت نام می کند، می توانید اجازه دریافت خبرنامه را برای او ارسال کنید و در صورت قبول مخاطب، در فواصل مختلف برای او خبرنامه ارسال کنید. برخی از مخاطبین نیز در صورت دریافت یک هدیه رایگان همچون دانلود محتوایی جذاب، ایمیل خود را برای ارسال خبرنامه در اختیار شما قرار می دهند.

انواع ایمیل مارکتینگ

محتوای مناسب خبرنامه ها در ایمیل مارکتینگ چیست ؟

خبرنامه ها می توانند حاوی محتواهای مختلفی باشند که از این طریق ارتباط مشتری و کسب و کار را حفظ نمایند. خبرنامه های شما می توانند حاوی متن، تصویر، ویدیو و غیره باشند. این ایمیل ها معمولا حاوی خبرهای جدید در رابطه با بیزینس هستند که می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • اطلاع رسانی درباره محصول یا خدمت جدید
  • خبر دادن درباره محتوا یا مقاله جدید درج شده در سایت
  • اطلاعات نمایشگاه، همایش و سمینارهایی که کسب و کار شما برگزار می کند یا در آن حضور دارد.
  • اطلاعات امکانات جدیدی که به درگاه های ارتباطی با مشتری خود اضافه کرده اید (همچون اضافه کردن امکان چت مشتری با اپراتور)

3. جشنواره ها، تخفیف ها و پیشنهادات ویژه

زمانی که کمپین جدیدی را آغاز می کنید و تخفیفات و پیشنهادات ویژه ای را برای مشتریان خود در نظر گرفته اید، می توانید زمان و اطلاعات آن را از طریق ایمیل برای مخاطبان خود ارسال کنید یا از طریق ایمیل کد تخفیفی برای آن ها بفرستید. این کار باعث می شود تا مخاطبان در جریان جشنواره شما قرار گیرند و در زمان مشخص شده برای خرید اقدام نمایند.

4. ایمیل های اطلاعاتی

برخی این مدل ایمیل ها را در دسته خبرنامه ها در نظر می گیرند و برخی جدا از خبرنامه ایمیل هایی حاوی اطلاعات خاص ارسال می کنند. تفاوت این ایمیل ها با خبرنامه ها در این است که به تعداد کمتر و مشخصی از مخاطبان شما ارسال می شوند. به طور مثال برای افرادی که اپلیکیشن شما را نصب کرده اند، می توانید ایمیل به روز رسانی ارسال کنید یا برای آموزش مشتری در رابطه با خریدی که انجام داده است، ایمیلی حاوی لینک یا پی دی اف دانلود اطلاعات آموزشی ارسال کنید. همچنین این نوع ایمیل ها را می توانید برای یادآوری به کاربرانی که فرم یا خرید خود را نیمه کاره رها کرده اند هم ارسال کنید.

5. ایمیل های کاتالوگی:

این ایمیل ها نیز شبیه خبرنامه ها هستند با این تفاوت که همانند کاتالوگ حاوی تصاویر و توضیحاتی کوتاه بوده و در برخی موارد شامل قیمت محصولات نیز می شوند. ایمیل های کاتالوگی می توانند همانند کاتالوگ های چاپی طراحی شده و قابل دانلود باشند یا به شکل ویدیویی از توضیحات و تصاویر باشد.

6. ایمیل های مناسبتی

تبریک سالگرد تولد یا مناسبت های خاص همچون اعیاد یا پیروزی تیم ملی در جام جهانی نیز یکی از انواع ایمیل مارکتینگ هستند که به حفظ رابطه شما با مشتری کمک بسیاری می کنند.

7. ایمیل های نظر سنجی

ایمیل هایی حاوی دعوت نامه یا درخواستی مبنی بر شرکت در نظر سنجی مشتریان درباره کسب و کار یا محصولی مشخص تا بازخورد مشتری را بررسی نماید. این ایمیل ها معمولا حاوی پیشنهادهایی انگیزشی همچون کد تخفیف یا دانلودی رایگان نیز هستند.

8. ایمیل تشکر

ارسال ایمیل های تشکر به مشتریان در زمان های مختلف همچون بعد از خرید یا دانلود، شرکت در نظر سنجی یا رویدادی خاص و غیره باعث می شود مشتریان اعتماد بیشتری به کسب و کار شما نمایند. البته این ایمیل ها باید کاملا شخصی سازی شده باشند و می توانند همراه با پیشنهاداتی برای خریدهای آینده یا کد تخفیف باشند.

سوالات رایج درباره ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ چیست ؟

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از راه های ارتباطی و ارسال پیام به مشتریان و مخاطبان هدف از طریق ایمیل است که می تواند در زمان های خاص و برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

ایمیل مارکتینگ چه مزایایی دارد؟

مقرون به صرفه بودن، ساده و سریع بودن، نرخ ROI بالا، امکان شخصی سازی و تحلیل رفتار مشتری تنها برخی از مزایای ایمیل مارکتینگ هستند.

چه زمان هایی می توان از ایمیل مارکتینگ استفاده کرد؟

برای تاییدیه، خوشامد گویی، خبرنامه، اطلاع رسانی درباره جشنواره ها و تخفیف ها، مناسبتی و غیره می توان از ایمیل مارکتینگ استفاده کرده و رابطه کسب و کار و مشتری را حفظ نمود.

آموزش

انواع ایمیل مارکتینگایمیل مارکتینگایمیل مارکتینگ چیستبازاریابی ایمیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *