بازاریابی محتوایی چیست

در تعریف اینکه بازاریابی محتوایی اساسا چیست و چه تفاوتی با تولید محتوا دارد، اکثرا می توانند جواب صحیح را بدهند اما عملا همه فقط روی تولید محتوا تمرکز کرده ایم و از دیگر بخش های بازاریابی محتوا فاصله گرفته ایم. این تمرکز را در همه جا می توان دید. استراتژی های بازاریابی محتوایی یا در تقویم محتوایی ما پر از تولید محتوا در زمان ها و موارد مختلف است.

این گرایش بیش از حد به تولید محتوا، ما را از سایر اجزای مهم بازاریابی محتوایی دور کرده است. با وجودی که بارها شنیده ایم: «بیشتر از تولید محتوا، برای انتشار و ترویج آن وقت بگذار.» باز هم به ندرت بازاریاب محتوایی را می بینیم که به آن عمل می کند.

به نظر می رسد همچنان این اعتقاد وجود دراد که اگر ما به صورت منظم به تولید و ارسال محتوا اقدام نکنیم، مشتریان و مخاطبان مورد نظر ما را نمی بینند.

اما زمانی که شروع کنیم به صرف وقت کمتر برای تولید محتوا و تمرکز بیشتر بر سایر عناصر بازاریابی محتوایی، عکس این مطلب را خواهیم دید. در واقع هرچه زمان خود را بیشتر صرف تقویت محتوا صرف کنید تا تولید آن، به مرور می بینید که مخاطبان بیشتری به سمت شما می آیند و نیاز کمتری به تولید محتوا پیدا می کنید.

اجزای اصلی بازاریابی محتوایی چیست ؟

حال چگونه بین تولید محتوا و بازاریابی آن تعادل ایجاد کنیم؟ در این مطلب درباره اینکه عناصر اصلی بازاریابی محتوایی چیست و چگونه آن ها را به تعادل برسانیم صحبت می کنیم.

1. استراتژی محتوا شروع همه چیز است.

قبل از هر کاری از جمله تولید، انتشار و بازاریابی محتوا باید بدانید که هدف شما چیست و چرا این کار را انجام می دهید؟ در اینجاست که باید بدانید:

  • پرسونا: روی سخن شما با چه کسانی است؟
  • نقشه سفر مخاطب: انتظار چه عملی را از مخاطب دارید؟
  • انتخاب کانال: از چه طریق و چگونه به مخاطب خود دسترسی پیدا می کنید؟
  • انتخاب موضوع: درباره چه چیزهایی با پرسونای خود صحبت کنی؟
  • مدیریت پروژه: تیم شما چگونه این کارها را انجام دهد؟
  • بهینه سازی: چگونه همه این موارد را برای گرفتن بهترین نتیجه بهینه سازی کنید؟

استراتژی محتوا کاری نیست که تنها یک بار انجام شود بلکه در ابتدای کار شما باید استراتژی محتوایی خود را بسازید و حداقل سالی یک تا دوبار آن را مورد بازبینی و تجدید نظر قرار دهید.

2. پس از ایجاد استراتژی نوبت به تولید محتوا می رسد.

هنگامی که استراتژی محتوایی خود را ایجاد یا به روز کردید، آماده شروع تولید محتوا هستید اما این کار آسان نیست. تولید محتوا نیاز به صرف وقت برای تحقیق درباره موضوع، مشخص کردن ساختار، پیدا کردن نکات مهم و مواردی دیگر برای آماده سازی قبل از شروع به نوشتن محتوا است.

این موارد برای تولید محتوای ویدیویی یا پادکست ها که نیاز به متن کمتری دارند نیز صادق است. بنابراین فرآیند تولید محتوای خود را تغییر دهید و به جای انجام یکباره تمام این کارها در یک زمان، آن ها را به مرحله های کوچکتر تقسیم کنید.

3. نقش بهینه سازی محتوا در بازاریابی محتوایی چیست ؟

همانطور که کارهای آماده سازی تولید محتوا بیشتر از تصور ما است، کارهای پس از تولید محتوا نیز بیش از انتشار آن است. به همان اندازه که کیفیت محتوای شما مهم است، باید برای سفر مشتریان و استراتژی بازاریابی تان نیز بهینه شده باشد.

در واقع در فاصله تولید محتوا تا انتشار آن، باید محتوا را برای آنچه مشتری و خریدار شما قبل و بعد از سفر نیاز دارد، بهینه کنید.

اگر می خواهید لید مناسب تولید کنید، باید پیشنهادات مناسب را تبلیغ کنید. همچنین اگر می خواهید بازدیدکنندگان خود را از طریق سئو جذب کنید، باید محتوای شما برای کلمات کلیدی هدف به خوبی بهینه سازی شده باشد.

بنابراین قبل از انتشار محتوا، آن را بازبینی کرده و برای هدف خود بهینه سازی نمایید.

4. توزیع و انتشار محتوا نقش مهمی در دیده شدن آن دارد.

شما حتی اگر سایتی دارید که میزان بازدیدهای ارگانیک زیادی دارد و محتوای شما خود به خود کشف می شود، اما توزیع در کانال های دیگر همچنان سرعت را افزایش می دهد.

  • اشتراک گذاری مطالب جدید در شبکه های اجتماعی
  • ارسال آن به ایمیل مشترکین و مشتریان
  • ارسال آن به افراد با نفوذ در اطراف شما که به آن علاقه مند هستند.

این ها برخی از موارد لازم در زمان توزیع محتوا هستند. بیشتر ما این حس را تجربه کرده ایم که یک محتوای عالی تولید کنیم اما کسی آن را نبیند. برای جلوگیری از این اتفاق این مرحله را فراموش نکنید.

5. محتوا را برای هدف های جدید تنظیم کنید.

علاوه بر توزیع محتوا، تغییر هدف محتوا روش دیگری برای جلب توجه بیشتر به محتوای ایجاد شده است. توزیع محتوا بیشتر مربوط به جلب توجه افراد از کانال ها و شبکه های دیگر به محتوای وب سایت شما است اما تغییر هدف آن برعکس این موضوع صدق کرده و محتوای وب سایت را برای افراد موجود در شبکه های دیگر مناسب می کند.

این کار را هم می توانید برای محتواهای جدید و هم محتواهای قدیمی انجام دهید. یعنی هم می توانید محتوای تازه تولید شده را علاوه بر وب سایت برای توزیع در بسترهای دیگر نیز آماده کنید و هم محتوای قدیمی که از کیفیت بالایی برخوردار است را تبلیغ و استفاده مجدد نمایید.

برخی از انواع متداول محتوای شما که می توانند مورد استفاده مجدد قرار گیرند عبارتند از:

  • تغییر شکل محتوا از یک رسانه به رسانه دیگر مانند تبدیل محتوای متنی به ویدیو، پادکست یا گرافیک.
  • تبدیل یک محتوای طولانی به چندین محتوای کوتاه
  • ترکیب چند محتوای کوتاه به یک محتوای طولانی
  • بازنشر محتوا به شکل فعلی خود در کانال های دیگر

هر گزینه ای را که انتخاب کرده و انجام دهید، شک نکنید که کمک بسیاری به شما خواهد کرد تا زمان خود را کمتر به تولید محتوای جدید صرف کنید.

6. نقش حفظ مطالب در بازاریابی محتوایی چیست ؟

با وجود اینکه ممکن است محتوای شما همیشه سبز باشد اما به راحتی می تواند کهنه شده و عملکرد مناسب خود را از دست بدهد. فراموش نکنید که گیاهان همیشه سبز نیز به غذا نیاز دارند و در صورت نگهداری نامناسب می توانند بمیرند. محتوای سبز شما نیز همین حکم را دارد.

نگهداری محتوا ماده مغذی بازاریابی محتوایی شما است. به توزیع و استفاده مجدد از بهترین محتواهای خود ادامه دهید و با مرور زمان رتبه گوگل خود را حفظ یا بهبود بخشید. مهم نیست چند وقت پیش محتوایی را تولید کرده اید، همیشه آن را تازه، بهینه و مطابق با اهداف فعلی کسب و کار خود نگه دارید.

نتیجه گیری

بسیاری از بازاریابان بر این تصور هستند که ایجاد محتوای کمتر منجر به کمتر دیده شدن نیز می شود اما این در صورتی است که شما محتوای کمی تولید کنید و زمان مناسبی را هم به سایز عناصر بازاریابی محتوا اختصاص دهید.

اما اگر زمان کمتری به تولید محتوا اختصاص دهید و در عوض آن وقت بیشتری برای عناصر دیگر بازاریابی محتوایی صرف کنید، مطمئن باشید که نتایج بهتری در انتظار شما خواهد بود.

برخی از سوالات رایج درباره بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی چیست ؟

بازاریابی محتوایی فقط تولید محتوا نیست بلکه قبل از تولید محتوا و پس از آن باید مراحلی صورت گیرد تا محتوا بهتر دیده شود.

تفاوت بازاریابی محتوایی با تولید محتوا چیست ؟

تولید محتوا یکی از بخش های بازاریابی محتوایی است. بازاریابی محتوایی از چند بخش استراتژی تولید محتوا، تولید محتوا، بهینه سازی و انتشار محتوا و … تشکیل می شود.

آموزش

آموزش دیجیتال مارکتینگاستراتژی بازاریابی محتوااموزش بازاریابی محتوابازاریابی محتوایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *