مدیا پلن چیست ؟

اگر بخواهیم تعریف ساده ای برای اینکه مدیا پلن چیست ارائه دهیم، باید بگوییم مدیا پلن یا برنامه ریزی رسانه فرآیندی است که در آن بازاریابان و مارکترها مشخص می کنند که کجا، چه زمانی و چند وقت یک بار تبلیغات انجام شود تا بیشترین مشارکت و نرخ بازگشت سرمایه را به دست آورند. این طرح ریزی می تواند هزینه و منابع تبلیغاتی را بین بخش های مختلف آنلاین و آفلاین تقسیم نماید.

در فضای رقابتی بازاریابی امروز، بازاریابان باید پیام مناسب را در زمان مناسب و در کانال ارتباطی مناسب به مشتریان برسانند تا حداکثر مشارکت را به دست آورند. برنامه ریزی رسانه ای برای تبلیغات این “مناسب” ها را تعیین می کند.

یک مدیا پلن موثر منجر به مجموعه ای از فرصت های تبلیغاتی می شود که مخاطبان خاصی را هدف قرار می دهد و با بودجه بازاریابی سازمان نیز متناسب است. هنگام ایجاد یک برنامه رسانه ای، معمولا بازاریابان موارد زیر را در نظر می گیرند:

  • تبلیغ باید به چه کسانی برسد؟
  • بودجه بازاریابی چقدر است؟
  • اهداف مدیا پلن چیست ؟
  • چگونه به موفقیت برسیم؟

مدیا پلن معمولا توسط برنامه ریزان رسانه ای در آژانس های تبلیغاتی انجام می شود. این افراد باید با خریداران رسانه و سازمان مشتری ارتباط برقرار کنند تا استراتژی مناسبی برای به حداکثر رساندن ROI در هزینه های طرح ایجاد کنند. از این برنامه ریزان باید درک کاملی از سازمان و برند آن، مخاطبان هدف، رسانه ها و کانال های مختلف داشته باشند.

چرا مدیا پلن مهم است ؟

بازاریابی مدرن امروزی اغلب بازاریابان را ملزم به استفاده از اشکال مختلف رسانه می کند و یک مدیا پلن اطلاعات متمرکزی درباره تمام رسانه ها در اختیار بازاریابان قرار می دهد. این کار به بهینه سازی کمپین ها و همچنین ساده سازی روند بررسی و آنالیز کمپین کمک می کند.

مشکلات و چالش های مدیا پلن چیست ؟

برنامه ریزی رسانه ای می تواند چالش برانگیز باشد زیرا عوامل موثر زیادی باید مورد توجه قرار گیرد و بسیاری معتقدند که استراتژی ها و فرآیندهای مدیا پلن همراه با بازاریابی مدرن نشده اند.

چالش هایی که مدیا پلن با آن روبرو است عبارتند از:

  • هدف گذاری مشتریان

مدیا پلن باید مصرف کنندگان و مشتریان را در سطح جزئی بررسی کرده و مشخص نماید که چه نوع پیام هایی آن ها را جذب می کند که این کار خود نیاز به تجزیه و تحلیل دقیقی از بازاریابی دارد.

  • اولویت بندی رسانه ها

برنامه ریزان رسانه ای باید پلتفرم ها و رسانه های مختلفی که مخاطبان هدف در آن ها فعال هستند را بشناسند و بهترین زمان برای رساندن پیام در هر رسانه را هم بدانند. این کار به آن ها امکان انتخاب رسانه های موثری را می دهد که بیشترین بازدهی را داشته باشند. البته در کنار این اولویت بندی باید بودجه و هزینه تبلیغات در هر رسانه را نیز در نظر بگیرند.

  • تمرکز بر بودجه تبلیغات

از آنجایی که معمولا بودجه محدودی برای تبلیغات داده می شود و بازاریابان باید بتوانند با توجه به آن کمپین ها را اجرا کرده و آن ها را اصلاح نمایند بنابراین باید در خلال برنامه ریزی رسانه ای بودجه کاملا در نظر گرفته شود. البته برای به دست آوردن موفقیت بیشتر در برنامه ریزی مدرن رسانه ای بهتر است انعطاف پذیری بیشتری برای بودجه رسانه های مختلف وجود داشته باشد.

  • یکپارچه کردن اندازه گیری ها

به دلیل وجود کانال ها و رسانه های مختلف آنلاین و آفلاین، محاسبه موفقیت کمپین ها در هر کدام از آن ها برای به دست آوردن موثرترین رسانه ها و تغییرات مورد نیاز دیگر رسانه ها، دشوار است. اما امروزه در برنامه ریزی رسانه ای، به کمک بودجه های انعطاف پذیر و اندازه گیری های یکپارچه، در همان زمان اجرای کمپین امکان بهینه سازی رسانه ها فراهم شده است.

استراتژی مناسب مدیا پلن چیست ؟

ایجاد یک طرح رسانه ای مناسب، بررسی های دقیقی از نیازهای مصرف کنندگان مورد نظر و اهداف کسب و کار را نیاز دارد. در این قسمت مراحل اصلی که بازاریابان باید در هنگام ایجاد یک طرح رسانه ای در نظر بگیریم، گفته می شود:

1. اهداف مدیا پلن و تبلیغات چیست ؟

ممکن است تصور کنید که هدایت مشتریان و تعامل با آن ها می تواند آسان باشد اما اهداف می تواند بخش های مختلفی داشته باشد یا برای یک کمپین هدف های مختلفی تعریف شود. به طور مثال در یک مدیا پلن ممکن است چند هدف مد نظر قرار گیرد: برای تیم فروش هدف افزایش فروش و درآمد باشد و برای تیم بازاریابی هدف افزایش آگاهی درباره برند و به همین صورت برای بخش های مختلف هدف های متفاوتی دنبال شود. در این بخش دانستن هدف اصلی کمپین، نحوه اجرا و اطلاع رسانی را مشخص می کند.

پس از مشخص شدن اهداف، برنامه ریزان رسانه ای باید تحقیقاتی درباره بازار و رقبا داشته باشند. این تحقیقات می تواند شامل بررسی موفقیت های برندهای رقیب در گذشته باشد. به عنوان مثال ممکن است یک کسب و کار تبلیغات خود را فقط به ایمیل مارکتینگ محدود کرده باشد اما تحقیقات نشان دهد که رقبا از طریق تبلیغات بومی موفقیت بیشتری کسب کردند بنابراین بیزینس مورد نظر باید راه خود را تغییر دهد تا به موفقیت های بیشتری دست یابد.

البته در زمان هدف گذاری، برنامه ریزان باید بودجه را در نظر بگیرند اما آن ها می توانند به جای اختصاص مبلغ دقیقی از بودجه به هر رسانه، مقداری انعطاف پذیری برای هر کدام در نظر بگیرند تا امکان بهینه سازی در زمان اجرای کمپین وجود داشته باشد.

2. چگونه مخاطب هدف مشخص شود ؟

بازاریابی امروز بر تجربیات مثبت مشتریان می گذرد. این بدان معناست که در زمان برنامه ریزی رسانه ای باید به غیر از انتخاب صحیح پیام و رسانه منتشر کننده آن، نیازهای مخاطبان در آن رسانه نیز در نظر گرفته شود.

ابتدا بازاریابان باید پرسونای خود را مشخص کنند یعنی بخشی از مخاطبان که نیاز دارند با آن ها تعامل داشته باشند. پس از آن باید به بررسی تبلیغاتی که این کاربران با آن ها در تعامل هستند، بپردازند و در کنار آن کانال ها و رسانه هایی که پرسونای آن ها در آن فعال تر است را پیدا کنند. بازاریابان معمولا از اطلاعات دموگرافیکی همانند سن، محل زندگی، علایق و غیره استفاده می کنند. در این مواقع باید توجه داشت که یکپارچه کردن این اطلاعات به درستی صورت گرفته و نتایج مناسبی را در اختیار آن ها قرار می دهد.

3. تکرار و دسترسی چگونه در نظر گرفته شود ؟

یکی از مولفه های اصلی در برنامه ریزی رسانه ای در نظر گرفتن میزان دسترسی و تکرار (فرکانس) است. دسترسی به این معناست که در مدت زمان مشخص اجرای کمپین، چه تعداد افراد آن را خواهند دید و تکرار نیز به معنای این است که هر مشتری در طول دوره تبلیغات چند بار در معرض تبلیغ قرار می گیرد.

چند روش محبوب بازاریابان برای انتخاب تکرار وجود دارد:

  • استمرار: در این رویکرد، تبلیغات با یک برنامه ثابت در طول کمپین اجرا می شود. به عنوان مثال، دو تبلیغ در هر هفته. این استراتژی معمولا برای کالاهای همیشگی و غیر فصلی استفاده می شود تا همیشه در ذهن مصرف کننده باقی بمانند.
  • دوره ای (پروازی): این استراتژی به دوره های متناوب تبلیغات و توقف در پی هم اشاره دارد و برای کالاهای فصلی یا کسب و کارهای با بودجه تبلیغاتی پایین مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال، ممکن است در برنامه ریزی رسانه ای یک کسب و کار، مدتی تبلیغات در تلویزیون اجرا شود و پس از توقف آن، تبلیغ به صورت چاپی اجرا شود.
  • ترکیپی (پالسی): این روش ترکیبی از دو روش بالاست. کمپین های پالسی شامل تبلیغات همیشگی با شدت پایین هستند و دوره هایی به تبلیغات با شدت بالا می پردازند که می توانند پیام هایی با تاثیرگذاری بالا داشته باشند.

انتخاب کانال مناسب در برنامه ریزی رسانه ای

رسانه ها و کانال های آفلاین و آنلاین مختلفی برای بازاریابی وجود دارد که باید اطلاعات هر کدام در زمان تحقیق و تعیین جمع آوری شده و مورد بررسی قرار گیرد و همچنین موثرترین آن ها برای دستیابی به بالاترین موفقیت مشخص شود. در این بخش به معرفی برخی از محبوب ترین رسانه ها که بازاریابان در زمان برنامه ریزی رسانه ای در نظر می گیرند، می پردازیم:

رسانه های آفلاین

  • مجلات

تبلیغات در مجلات معمولا ماندگاری بیشتری دارد و معمولا دو تا چهار هفته در اختیار مصرف کننده باقی می مانند. تحقیقات نشان داده است که تبلیغات در مجله ها اعتماد بیشتری نسبت به تبلیغات در سایر رسانه ها را در پی دارد. از آنجایی که تبلیغات در مجلات هدفمند هستند و به نوع مجله بر می گردند، علاوه بر اینکه مخاطبان هدف بیشتری را مد نظر قرار می دهند، با انتقال مجله از شخصی به خانواده و دوستان می تواند به مخاطبان دوم نیز برسد.

  • روزنامه ها

تبلیغات در روزنامه ها عمر کوتاهتری داد اما روزنامه های محلی راهی عالی برای اطمینان از محلی ماندن پیام یک کسب و کار است. روزنامه ها بخش های مختلفی دارند و بازاریابان می توانند انتخاب کنند که تبلیغ خود را در کدام بخش قرار دهند که مخاطبان هدف بیشتری آن ها را ببینید.

  • رادیو

تبلیغات رادیویی نیز نوع دیگری از تبلیغات محلی به حساب می آیند که به شما این امکان را می دهد تا در مناطق خاصی از کشور تبلیغ خود را پخش نمایید. طبق تحقیقات مدت زمان خرید پس از قرار گیری در معرض آگهی رادیویی کوتاهترین زمان در میان همه رسانه ها است. علاوه بر این در ترکیب با سایر رسانه ها می تواند تاثیر مثبت بیشتری داشته باشد.

  • تلویزیون

این رسانه بیشتر بصری است و می تواند محصولات مورد نیاز زندگی روزمره را به نمایش گذارد. به عنوان مثال در تبلیغ یک محصول تمیز کننده، مصرف کنندگان می توانند از تبلیغات تلویزیونی مزایا و نحوه استفاده از آن کالا را یاد بگیرند. همچنین این رسانه مخاطبان وسیعی دارد و افراد زیادی در معرض تبلیغ قرار می گیرند.

  • رسانه های خارج از خانه

رسانه هایی همچون نصب بیلبورد در مناطق پر رفت و آمد می تواند تبلیغ را در معرض دید مخاطبان بسیاری قرار دهد. از طرفی خلاقیت شما نباید محدود به بیلبورد باشد بلکه روش هایی همچون تبلیغات محیطی در مکان های مشخص مخاطبان بسیاری را می تواند درگیر کند. به طور مثال تبلیغ چمدان در فرودگاه از طریق بلوتوث یا صفحه های نمایش داخل فرودگاه

رسانه های آنلاین

  • نشریات دیجیتالی

بسیاری از نشریات تخصصی دیجیتالی از طریق ایمیل مارکتینگ می توانند برای شما تبلیغ کنند، تبلیغات که می توانند شخصی سازی شده باشند.  از طرفی این نشریات با ردیابی تبلیغات انجام شده به شما آنالیزی از عکس العمل های کاربران می دهند که می توانید نرخ تبدیل و میزان موفقیت کمپین خود را به دست آورید. با تبلیغ در نشریات تخصصی بیزینس خود می توانید به آسانی با مخاطب مورد نظرتان ارتباط برقرار کرده و تولید لید کنید.

  • پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

شما می توانید تبلیغ خود را روی سایت های پربازدید به صورت بنری قرار دهید و با در نظر گرفتن سیستم پرداخت به ازای هر کلیک تبلیغاتی به صرفه داشته باشید.

  • شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یکی از بهترین بسترها برای تبلیغات هستند. دسترسی شما به مخاطبان بسیار زیاد این امکان را می دهد تا بر اساس سن، علایق، جنسیت و غیره هدف گذاری کنید و ارتباط مناسبی با مشتریان خود برقرار نمایید. همچنین با ایجاد محتواهای جذاب می توانید به وایرال شدن آن امید داشته باشید که باعث می شود در معرض دید مخاطبان بسیاری قرار گیرید. تبلیغات در شبکه های اجتماعی به شکل های مختلفی صورت می گیرد و نوعی از تبلیغات مقرون به صرفه است. البته قبل از تبلیغات باید پرسونای خود را در نظر بگیرید و در شبکه اجتماعی که بیشترین طرفدار را بین مخاطبین شما دارد تبلیغات داشته باشید.

  • تبلیغات برنامه ای

یکی از جدیدترین روش های تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید. در این روش مراحل مختلف پیشنهاد، مناقصه و مذاکره برای انجام یک تبلیغ وجود ندارد و به کمک الگوریتمی به صورت هدفمند به یافتن و هدف قرار دادن مخاطبان مورد نظر از طریق سیستم عامل های دیجیتال پرداخته می شود.

اهداف مدیا پلن چیست ؟

برنامه ریزان رسانه ای باید برای دستیابی به هدف مورد نظر، ترکیبی از تبلیغات به چند روش مختلف و در کانال ها و رسانه های متفاوت را شناسایی کنند. در برنامه ریزی رسانه ای معمولا از انواع تاکتیک ها برای افزایش آگاهی درباره برند، تولید لید و افزایش فروش استفاده می شود. بنابراین هدف مدیا پلن می تواند همسو با اهداف تجاری کسب و کار بوده و به بهبود سرمایه و رشد بلند مدت آن کمک کند.

سوالات رایج درباره برنامه ریزی رسانه ای
مدیا پلن یا برنامه ریزی رسانه ای چیست ؟

در یک تعریف ساده، مدیا پلن برنامه ای است که در آن بازاریابان مشخص می کنند کجا، کی و هر چند وقت یک بار تبلیغ آن ها نمایش داده شود تا بیشترین بازدهی را به همراه داشته باشد.

مدیا پلن چه اهمیتی دارد؟

یک برنامه ریزی رسانه ای باعث می شود اطلاعات کاملی از تمامی کانال ها و رسانه ها در دسترس قرار گیرد. این کار باعث بهینه سازی کمپین ها و آنالیز بهتر نتایج آن ها می شود.

آموزش

استراتژی برنامه ریزی رسانه ایبرنامه ریزی رسانه ایطراحی برنامه ریزی رسانه ایکمپین تبلیغاتیمدیا پلنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *